Mohairtrui van Lang

Ik brei heel het jaar door, ook in de zomer. Daardoor komt het dat ik in de zomer soms een wintertrui toon. Dat is hier het geval.


Ik breide een pullover in Lang Yarns Mohair Luxe in de kleur 698.0348, een soort taupe/oud-roze, een prachtige kleur die jammer genoeg op de foto's niet zo mooi weergegeven wordt. Deze wol bestaat uit 77% mohair en 23% zijde. Superlicht, superzacht, wel met de hand wassen. Maar zo'n zelfgebreide trui in natuurlijke vezels steek ik sowieso niet vlug in de wasmachine. Meestal is even luchten voldoende. 

Het eenvoudige model komt uit het boek 236 van Lang Yarns en is model nr. 21. Ik breide al eens een ander model uit dit boek en er staan er nog een paar in die ik graag zie. 

Ⓒ  Lang Yarns

Meestal komt mijn stekenverhouding overeen met wat ze voorstellen en kan ik een modelbeschrijving volledig volgen, maar hier waren het aantal steken voor de opzet van voor- en rugpand toch veel te veel. In plaats van de gevraagde 144 steken zette ik slechts 120 steken op (maat L). De wijdte van de pullover was hiermee perfect, maar de opzet was veel te strak. Aangezien deze wol moeilijk uit te trekken is, breide ik verder en heb ik nadien de onderste boord van boven naar beneden opnieuw gebreid  met de methode die ik hier al eens uitgelegd heb. Ik deed ook een stretchy bind off, maar hij ziet er een beetje 'lubberig' uit, dit had wel mooier kunnen zijn. Een beter oplossing zou zijn: 144 st opzetten, boord 1x1 breien, dan minderen tot 120 steken en verder breien in jersey. Maar daar is het nu voor mij te laat voor.


De wol strekt ook heel ver, 175 meter voor 25 gram. Ik kocht de voorgeschreven 7 kluwens maar had met 6 genoeg. Normale prijs voor deze pullover zou dus zijn: 6 x 10,95 euro = 65,70 euro, maar ik betaalde in de uitverkoop van Suzywol 45,99 euro. 

En daarmee is al de wol die ik bij Suzywol kocht 5 maanden na aankoop volledig opgebreid. Dat is nog nooit gebeurd want meestal koop ik veel meer wol dan ik nodig heb en dan ligt die maandenlang, soms zelfs jarenlang, in mijn voorraadkast. Maar ik heb me voorgenomen om geen wol meer te kopen enkel en alleen omdat ze mooi is, ik wil alleen nog wol kopen als ik op voorhand een model heb gekozen, en dat is me deze keer dus zeer goed gelukt, ik mag fier zijn op mezelf!

Reacties