Anti-haperingsmouwen voor de breimachine

Komen jullie dat ook tegen, je breit met de breimachine en aan het einde heb je zo dikwijls met de pull die je draagt aan de naalden van de breimachine blijven haperen, dat de mouwen vol lussen staan en je pull er niet meer uit ziet. Heel vervelend!!!

Daarom heb ik voor mezelf anti-haperingsmouwen gemaakt.  

Mijn anti-haperingsmouwen, duidelijk al veel gebruikt!

Veel heb je hier niet voor nodig:

  • een lapje stof van 0,5 m (ik gebruikte Ditte van Ikea, dit kostte slechts 2 euro voor een halve meter)
  • bijpassend garen
  • 2x40 cm platte elastiek van 2 cm breed

Werkwijze:

  • knip de stof in de vorm van een gelijkbenig trapezium en zorg ervoor dat de korte zijde aan de zelfkant ligt
    • korte zijde = 34 cm
    • lange zijde = 42 cm
    • hoogte = 48 cm
  • naai de zijnaad dicht op 1 cm van de rand + overlock
  • overlock de rand aan de bovenarm; vouw de zoom 3 cm om; strijk de vouw; stik vast op 2,2 cm van de bovenrand en laat een deeltje van ongeveer 4 cm open
  • rijg de elastiek door de zoom aan de bovenarm (daarom liet je 4 cm open); leg de uiteinden van de elastiek plat op elkaar en stik vast op de gewenste afmeting; stik het 'gaatje' van 4 cm dicht
 
Afwerking aan pols (= zelfkant)

Afwerking aan bovenarm (= omgevouwen boord met elastiek)

Dit is alles!
 
Mijn anti-haperingsmouwen leg ik bovenop mijn breimachine en telkens ik begin te breien, trek ik ze over mijn kledij heen zodat ik niet meer haper aan de naalden terwijl ik aan het breien ben. 
Als je nu natuurlijk nog met je borst hapert aan de naalden, dan zal je nog een slabbetje moeten naaien...

Reacties