Blauwgroene sjaal

Tussendoor heb ik nog even een klein projectje, een sjaal, met de hand gebreid. De wol was dun genoeg om op de machine te breien, maar aangezien ik mossteek wou, heb ik de sjaal met de hand gebreid. Als de wol een kleurverloop heeft, brei ik het liefst in een steek met reliƫf, want in een effen tricotsteek zie ik niet zo graag zo'n kleurverloop. Maar dat is natuurlijk mijn eigen smaak.

De wol die ik gebruikte heeft groene en blauwe tinten: Our Tribe van Scheepjes, kleur 974 - The Curio Crafts Room. Soms zijn ze toch echt wel vindingrijk om een kleur te benoemen, vind je niet?
Ik breide met naald nr. 4 en gebruikte 2 kluwens van 100 gram. Kostprijs in de uitverkoop van Suzywol: 10 euro.

Ik breide zonder patroon maar het model is eenvoudig: een schuine driehoek. Daarvoor zette ik 8 steken op. In de even naalden worden alle steken gewoon gebreid. In de oneven naalden breide ik de volgende minderingen en meerderingen:

  • 2 st breien; ssk; verder breien tot 3 st van het einde (dit doe je enkel in naald 1+3; niet in naald 5)
  • op 3 st van het einde: kfbf; laatste 2 st breien (dit doe je in naald 1+3+5)
  • deze bovenstaande 6 naalden worden steeds herhaald; na 6 naalden heb je 2x1 st geminderd aan het begin van de heengaande naald en 3x2 st gemeerderd aan het einde van de heengaande naald, dus in totaal heb je 4 st gemeerderd in 6 nld
Ik breide zo verder tot mijn wol volledig opgebruikt was. Resultaat: nog een extra sjaal (komt altijd wel van pas) in de kleuren waar ik van hou.
 

Met dank aan Christy Hills, Nimble Needles en Wolplein voor het delen van hun kennis.

Reacties