Passap breimachine: inleiding

De voorbije maanden heb ik leren breien met de Brother breimachine. De basisvaardigheden heb ik onder de knie en ik zou nu verder kunnen gaan met allerlei speciale technieken maar ik heb hier ook nog een Passap breimachine staan. En daarop breien is toch net even anders dan op de Brother. Vandaar dat ik eerst de basistechnieken wil leren op deze Passap breimachine.

Net zoals bij de Brother, leer ik mezelf breien aan de hand van YouTube-filmpjes die anderen gemaakt hebben en die ik op mijn beurt deel op deze blog. Zo maak ik voor mezelf een bibliotheek aan met interessante info die ik gemakkelijk terug kan vinden (want geordend per onderwerp) en zo help ik misschien anderen om ook te leren breien met de Passap. 

Ter info: ik heb een 'groene' dubbelbeds Passap Duomatic 80 met ponskaarten en 4-kleurenwisselaar. De handleiding voor deze machine kan je hier downloaden.

Op een Passap is het toch net even anders werken dan op een Brother. 

Een eerste verschil: bij de Brother breimachine hangt het werk met de averechtse kant naar je toe gekeerd, op de Passap breimachine hangt het werk met de rechtse kant naar je toe gekeerd. Voor gewone tricotsteek (stockinette) werk je dus op de Brother op het hoofdbed = het bed het verst van je, op de Passap op het bed het dichtst bij je. Ook bij het meerderen, minderen, ... moet je even 'anders' denken.

Een tweede verschil: bij de Brother breimachine moet je gewichten aan je breiwerk hangen, bij een Passap hoeft dit niet omdat je daar een ander soort afstrijkers gebruikt die je breiwerk tijdens het breien naar beneden duwt waardoor de steken niet afvallen. 

Afstrijkers voor de Passap breimachine

Ik heb bij de Brother breimachine nog steeds geen goed gevoel bij het hangen van die opzetkam, omdat het lijkt of alles extreem uitgerokken wordt. Ook ben ik niet blij met die klauwgewichten die je zo maar in je mooie breiwerk moet hangen, ik ben altijd bang om haperingen te maken. Eens zien of ik me bij het breien op de Passap beter voel zonder dit.

En er zullen wel nog meer verschillen zijn, maar die zal ik in de volgende blogposts, telkens ik ze tegen kom, vermelden.

Reacties