Aan elkaar zetten met een linker

Als je een kledingstuk breit, moet je na het breien de delen nog aan elkaar zetten. Dat kan met de hand, maar dat is best wel tijdrovend, daarom heb ik mij een tijd geleden een linker aangeschaft. En ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Waarschijnlijk bestaan er verschillende merken en types, maar ik ging voor de Hague D280 Hand Linking Machine


Ermee leren werken is helemaal niet moeilijk. Het enige wat een beetje handigheid vraagt, is de delen van je breiwerk op de juiste plaats aan de naalden hangen, want als je dat niet nauwkeurig doet, krijg je geen mooie rechte lijnen. Je moet dus over heel de lengte steeds op exact één steek van de rand steken.
Vind je dat in het begin wat moeilijk, dan kan je een katoenen draad door de gewenste steken weven (met de hand en een maasnaald) om daarna de steken in die gaatjes op je linker te hangen en de katoenen draad te verwijderen alvorens je gaat 'linken'. Maar na een tijdje krijg je ervaring en is dat niet meer nodig. Trouwens, ook voor het met de hand dichtnaaien met de matrassteek moet je dit op dezelfde manier nauwkeurig doen of je krijgt ook hier geen rechte lijnen.

En dan hier een verzameling filmpjes. Ik toon de filmpjes van Diane Bennett en Ruth Wood, heerlijk ouderwets maar wel zeer goed uitgelegd.

Starten doe je met het inrijgen van de draad. Let op, de wol mag niet te dik zijn. Heb je een pullover in dikkere wol gebreid, dan gebruik je voor het aan elkaar zetten beter een andere, dunnere draad.


En eens de draad is ingeregen, kan je beginnen met het aan elkaar zetten van de verschillende delen. Er zijn meerdere zaken waarvoor je de linker kan gebruiken. Bekijk de onderstaande twee filmpjes en je ziet de verschillende mogelijkheden.


 


Stel nu dat je naald gebroken is (is bij mij nog niet voorgevallen), dan kan je die als volgt vervangen:

Zo kan je controleren of de stand van de naald OK is, maar ook dat heb ik nog niet nodig gehad, alles loopt bij mij (tot nu toe) perfect.


Helen Sharp van The Knitting School in Seattle heeft zelfs een handig boekje geschreven: Linking Knitwear for Machine Knitters. Laat je niet misleiden door de titel, ook handbrei(st)ers  kunnen hier gebruik van maken.



En als je heel veel ervaring hebt, kan het met een elektrische linker zelfs zo:


Wat ben ik blij dat ik niet in Bangladesh woon en mijn eigen 'slow-clothes' kan maken! Ik vraag me zelfs af of de machine in het filmpje een stop-knop heeft...

Reacties