Mijn ribbelvest

Ik noem deze cardigan mijn ribbelvest. Het is een model van Lang uit het boek FAM 236. In deze editie staan meerdere prachtige modellen, maar het is jammer genoeg niet meer te krijgen. Gelukkig kan je de afzonderlijke beschrijvingen nog kopen via Ravelry.

Ⓒ  Lang Yarns

Ik gebruikte het garen Nova van Lang. Dit garen bestaat uit 48% merinowol, 32% babykamelenhaar en 20% polyamide. Het is superlicht en strekt ver (180m/25g). Dit zorgt ervoor dat de cardigan heel licht en daardoor aangenaam om dragen is. Het moet met de hand gewassen worden, maar ik denk dat ik die jas niet zal wassen maar luchten indien nodig, want het zou wel eens kunnen dat die door het wassen sterk vervilt, tenminste, zo voelt het toch aan. Iemand ervaring met het wassen van een kledingstuk met Nova-garen?


Ik breide twee draden samen met naald nr. 8 en had een proeflapje van 15 steken = 10 cm. Het aantal naalden was moeilijker te berekenen want door die ribbel weet je niet goed hoe ver je dit moet uitrekken. En de cardigan zal ook nog wat uitrekken door te dragen, dus wilde ik niet overdrijven met de lengte. Ter info: ik breide maat L en heb tot aan het armsgat voor de mouwen 18 averechtse ribbels en voor het voor- en rugpand 20 averechtse ribbels.

De kleur is 917.0048, iets tussen taupe, bruin en paars, een hele mooie kleur die op heel veel past.


Ik volgde de werkbeschrijving van Lang, maar paste het volgende aan: voor de pas meerderde ik niet 6x om de 4 naalden en 17x om de 2 naalden, maar 23x om de twee naalden. Ik had namelijk eerst te veel 'stof' aan het armsgat en toen ik dit opnieuw breide met bovenstaande aanpassingen viel het veel beter.
Ook breide ik geen zakken omdat dit dan te veel zou uitrekken. Daardoor heb ik wel een kluwen over, voor maat L zonder zakken heb je 15 kluwens nodig i.p.v. 16.

En de prijs voor deze ribbelvest: 4,95 euro x 16 = 79,20 euro, maar aangezien ik de wol kocht in de uitverkoop van Suzywol en 40% korting kreeg, betaalde ik 47,52 euro.  



Reacties