Brother breimachine: opzetten op enkelbed

Ik kocht onlangs een breimachine Brother KH 940 met bijbehorend dubbelbed KR 850. Als puber heb ik nog wel op de Passap-breimachine van mijn moeder gebreid, maar werken met een Brother is nieuw voor mij. Gelukkig is er youtube, mijn Ersatz-grootmoeder, die me op weg kan helpen. 

Starten doe je met opzetten, dus laat ik hiermee beginnen. De sterretjes bij de titels geven mijn persoonlijke appreciatie weer.

Ⓒ Helen Sharp van The Knitting School in Seattle

Snelle opzet met opzetkam

Deze opzet is niet mooi maar werkt snel. Daarom is hij geschikt voor het breien van een proeflapje of voor een voorlopige opzet in restgaren.

Het filmpje is niet in de beste kwaliteit opgenomen, maar de uitleg van Diana is goed. Daarom heb ik het toch gepost.

Let op: Diana hangt hier geen gewichten aan haar kam, ik zou echter aanraden om dit wel te doen. 


Snelle opzet zonder opzetkam **

Eveneens een snelle opzet, maar dit keer zonder opzetkam. Die bevestig je pas later aan je breiwerk. Het is iets eenvoudiger dan de snelle opzet met opzetkam en werkt volgens mij nog wat sneller.

Let op: wanneer je de knop van de borstels weer naar beneden haalt (van W.T naar N) zou ik toch een opzetkam met gewichten aan het werk hangen alvorens verder te breien.


E-wrap opzet (met of zonder opzetkam)

Ik weet het, ik gebruik hier een Engelse term, maar dat komt door youtube die me alles leert. Aangezien ik niet steeds een passende vertaling vind voor de gebruikte woorden, zal ik het maar houden bij de oorspronkelijke termen, want zeg nu zelf: de 'eetjes-opzet', dat klinkt toch niet!

Deze opzet is mooier dan de snelle opzet, maar je moet bewust omgaan met de draadspanning rond de naalden en dat is niet altijd gemakkelijk. Vooral als beginneling trek je het garen vaak te strak aan. 

Met opzetkam: vanaf het begin van het filmpje
Zonder opzetkam: vanaf 3'17"


Lukt het niet om de juiste draadspanning te vinden, dan kan je het op de manier doen zoals getoond in het volgende filmpje. Dit is wel véééél meer werk dan het vorige filmpje, maar voor beginners kan dit een oplossing zijn.


Dubbele e-wrap opzet ***

Gemakkelijker om de draadspanning te regelen dan bij de gewone e-wrap opzet en vandaar mijn favoriete opzet, eentje die ik eigenlijk (bijna) altijd gebruik als ik werk op enkelbed.

Helen geeft ook een interessante extra tip: als je met de slede zonder garen even over de naalden heen en weer gaat, dan liggen de naaldtongen open.  Hier dus geen gepruts om die allemaal manueel open te leggen.


Figuur-8 opzet **

Nog eentje in de reeks van mooie opzetten op enkelbed. 

Deze methode kan op het eerste zicht wat ingewikkeld lijken, daarom heb ik de verschillende stappen even opgesomd:

  1. zet het gewenste aantal naalden in de e-positie; het doet er niet toe of de naaldtongen open of dicht zijn;
  2. start met het garen tussen de eerste en tweede naald aan de linker kant; je zal nu lussen leggen rond de naalden; let op: trek niet te strak aan!
  3. naar links: over de 1e naald
  4. naar rechts: onder de 1e naald, over de 2e naald;
    naar links: onder de 2e naald, over de 1e naald;
  5. naar rechts: onder de 1e en 2e naald, over de 3e naald;
    naar links: onder de 3e naald, over de 2e naald;
  6. zoals de vorige stap maar 1 naald naar rechts opschuiven, dus:
    naar rechts: onder de 2e en 3e naald, over de 4e naald;
    naar links: onder de 4e naald, over de 3e naald;
  7. zoals de vorige stap maar 1 naald naar rechts opschuiven; doe dit tot alle steken zijn opgezet 
  8. je eindigt naar links; daardoor heeft de meest rechtse steek maar 1 lus rond de naald  maar dat is OK;
  9. ga nu verder met op zonder (borstels!) opzetkam.

 

Gehaakte opzet **

Een laatste mooie opzet. Probeer ze allemaal eens uit en kies dan je favoriet.


Met dank aan de mensen die me hielpen via youtube:  Diana Sullivan uit Austin-Texas, IVlosy, Helen Sharp van The Knitting School in Seattle en Anna Haferman.

Reacties

  1. Waw Heide wat interessant. Een soort encyclopedie voor machinebreien. Wat een leuke idee!!👍

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten