Barnacle sjaal van Layla Chelache

Toen ik op Ravelry op zoek was naar een patroon voor een sjaal, kwam ik het Barnacle patroon van Layla Chelache tegen. Het is een heel speciale sjaal, met een 3D-effect, en het leek me wel leuk om zo iets te breien. Ik was vooral nieuwsgierig naar de breiwijze van dat 3D-effect.

Ⓒ Layla Chelache

3D-breien echter is niet moeilijker dan vlak breien, je volgt gewoon het patroon en je mindert en zet opnieuw op zoals men uitlegt. In de Barnacle sjaal wordt trouwens uitsluitend rechts gebreid, ideaal voor de startende brei(st)er.

Eén nadeel van dit patroon is, dat je per deeltje de draad moet afknippen, dus dat betekent dat je op het einde heel veel draadjes moet instoppen want de sjaal bestaat uit 108 deeltjes. En dat is nu net iets wat ik niet zo graag doe, maar het hoort erbij.

Layla Chelache heeft zich bij het ontwerpen op de zee geïnspireerd. De sjaal doet inderdaad denken aan een koraalrif. Ik moet eerlijk zijn, ik wist niet wat de Nederlandse vertaling van barnacle was en zocht het op: eendenmossel. Ook daar kon ik me niet veel bij voorstellen, maar het internet bracht raad.

En ja, je kan er eendenmosselen of koralen of wat dan ook uit de zee in zien. Of je kan je de Artemis van Efeze voelen.

Reacties