Sally Melville

Ik wil jullie even voorstellen aan Sally Melville, een Canadese dame voor wie ik een grote bewondering heb. Niet dat ik haar persoonlijk ken, maar ik heb al veel van haar geleerd en dat kunnen jullie misschien ook.


Ik leerde haar kennen via twee online opleidingen die ik volgde bij Craftsy. De eerste was: essential techniques every knitter should know. Daar behandelt ze de volgende onderwerpen:

  • een proeflapje breien en hoe je model aanpassen indien je wol met een andere 'gauge' wil gebruiken
  • verschillende manieren van opzetten en afkanten en wanneer welke manier te gebruiken
  • welke randsteek en wat als je draad op is en je met een nieuw kluwen moet beginnen
  • verschillende manieren om te meerderen en te minderen
  • hoe op een mooie manier je gebreide delen aan elkaar naaien
  • hoe steken opnemen om bvb. een boordje te breien
Het zijn dus allemaal basistechnieken, maar niettegenstaande ik al lang brei, was het voor mij toch heel verhelderend om alles nog eens mooi gestructureerd uitgelegd te krijgen. Het is ook heel aangenaam om naar Sally te luisteren, ze kan zo begeesterend spreken, met zoveel kennis van zaken en zo duidelijk uitgelegd.

Wat me ook heel blij maakt: ze is een favoriet van het aan elkaar naaien van delen. Het is al jaren mode om top-down te breien en alles aan elkaar te breien zodat je nadien geen delen meer aan elkaar moet naaien. En dit kan wel interessant lijken, want delen aan elkaar naaien is ook niet mijn geliefde bezigheid, maar die naden geven ook stevigheid aan je breiwerk en ze zorgen ervoor dat je kledingstuk tijdens het dragen niet langs alle kanten gaat uitrekken. Ik brei soms top-down maar het is niet mijn meest geliefde methode, vandaar dat ik blij was om te horen dat Sally mijn mening deelt.



De tweede online opleiding die ik volgde was:  Wear what you knit: Perfect sweater fit and style. Hier legt Sally uit welk model flatterend kan zijn voor jou, hoe je een bestaande beschrijving kan aanpassen aan je eigen maat en hoe je ook je eigen model kunt ontwerpen en berekenen.

 
Over dit laatste heeft ze ook een boek geschreven: Knitting Pattern Essentials. Na het volgen van de online lessen, wilde ik het boek kopen, omdat dit een naslagwerk is en ik niet steeds opnieuw de filmpjes wil bekijken als ik iets wil opzoeken. Het boek is iets uitgebreider dan de online opleiding, ze behandelt hier bvb. de raglanmouw, iets wat ze online niet doet, en aan het einde staan er enkele voorbeelden. 

Het is echter niet zo gemakkelijk om iets terug te vinden in het boek. Ze behandelt de onderwerpen wel per hoofdstuk, maar binnen dat hoofdstuk komt er veel doorlopende tekst en het is soms wat zoeken om terug te vinden wat je vroeger gelezen hebt en wat je je vaag herinnert. 

Maar niettegenstaande dit, wil ik het boek zeker aanraden. En nee, ik ben niet gesponsord door de uitgeverij en ook niet door Craftsy, ik ben alleen heel enthousiast over wat ik van Sally geleerd heb.

Je kan van haar nog meer online lessen volgen (gebruik op de website van Craftsy de zoekterm 'Sally Melville') en ze schreef ook nog andere boeken, maar die heb ik zelf niet gevolgd of gelezen, dus kan ik ze niet beoordelen.

Je vindt haar terug op Ravelry, ze heeft ook een blog maar die werd sinds 2016 niet meer aangevuld, en je kan haar volgen op instagram.

En tenslotte wil ik nog haar 'L'enveloppe' aanraden, een leuk kledingstuk (iets tussen een sjaal en een pull) waarvan ik er al vier breide en waarvan ik er zeker nog meer zal breien want ze zijn heel leuk om te dragen en om cadeau te geven.

Reacties

  1. Mooie blogs Heide. Die enveloppe wil ik ook wel eens Breien

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten