Sky-pullover

Mijn Sky-pullover is een succes geworden, ik krijg er vele mooie complimentjes over.


Ik gebruikte de wol Sky van Drops. Deze wol is een mengeling van babyalpaca (74%), merinowol (8%) en polyamide (18%) en voelt superzacht aan, je kan de pullover zelfs op je bloot vel dragen want hij prikt helemaal niet. 

Doordat de wol een tube-achtige structuur heeft, is hij heel licht. Dit zorgt er niet alleen voor dat hij ver strekt (190m/50g), maar die lichtheid geeft ook nog eens extra comfort bij het dragen.

Ik koos voor de kleur mix 07: licht zeegroen en die keuze was heel mooi. Ik koop mijn wol dikwijls online en dan durft de kleur wel eens wat af te wijken van de foto die op de website van de verkoper staat. Maar hier dus geen verrassingen, de kleur is super.

 
Ik breide met naald nr. 4 en had slechts 7 kluwens nodig voor maat L. Mijn proeflapje week wel af van de beschrijving: 10 cm x 10 cm = 22 st x 30 nld (i.p.v. 21 st x 28 nld), iets wat bij mij normaal gezien niet gebeurt, meestal komt mijn proeflapje overeen met de beschrijving. Maar ik wilde toch niet breien met naald nr. 4,5, want het proeflapje gebreid met nr. 4 voelde goed aan.

Ook de prijs valt goed mee, zoals bij de meeste wol van Drops. De richtprijs is 4,38 euro per kluwen maar ik betaalde 4,09 euro, dus mijn pullover heeft mij 28,63 euro gekost. En dat voor alpaca-kwaliteit!

Dit was mijn eerste brei-ervaring met Sky en het zal zeker niet de laatste zijn.


Het model heb ik gebaseerd op een pullover van Lanagrossa, maar ik heb dit gewijzigd volgens mijn eigen wensen: een andere mouwinzet, een andere halsuitsnijding, een andere halsafwerking, een andere breedte, een andere lengte, kortom: ik heb er volledig mijn eigen pullover van gemaakt.

Voor de aanpassing van de mouwinzet deed ik een beroep op het boek van Sally Melville waar ik de beschrijving van de 'modified dropped shoulder' volgde. Ik ben nog altijd heel tevreden over de aankoop van dit boek.

 

Mijn mouwen waren aanvankelijk te lang (oeps, verkeerd gemeten...) en normaal gezien trek ik dan de mouw uit om te herbeginnen, maar dat zag ik nu eens niet zitten want alles was al in elkaar gezet. Mijn moeder sprak vroeger altijd van 'een draadje trekken', iets wat ik nog nooit gedaan had en waarvan ik ook niet wist hoe ik het moest doen. Maar zoals steeds bracht YouTube raad en legde Elizabeth van knit239 mij perfect uit hoe het moet.


De verschillende panden zijn aan elkaar gezet met een linker, een aankoop die ik deed net vòòr de Brexit om de extra taxen die er zaten aan te komen te vermijden, en waarvan ik nog geen moment spijt heb gehad. Zo'n linker is een superding!

Met dank aan Elizabeth van knit239 voor het delen van haar filmpjes.

Reacties