Basalt sjaal van Antonia Shankland

Een tijd geleden breide ik de Basalt-sjaal van Antonia Shankland. Ik ben al lang gek op deze sjaal, vanwege de mooie kleuren die de ogen van het meisje nog blauwer maken dan ze al zijn. Ik mag dan zelf wel geen blauwe ogen hebben, de sjaal blijf ik toch mooi vinden.

Ⓒ Antonia Shankland

Ik gebruikte wol die ik ooit in Istanbul kocht, want tijdens elke reis moet ik wel ergens op zoek gaan naar een wolwinkel en er iets kopen. Maar deze Istanbul-wol is niet van zo'n goede kwaliteit, 25% wol en 75% acryl, en ik had een beetje spijt dat ik niet kon gaan voor de mooie kwaliteit en kleuren van de originele Basalt-sjaal. Maar ja, eigen schuld, dikke bult, ik moest me in het verleden maar niet zo hebben laten gaan bij het aanleggen van een voorraad wol want nu moet ik daar wel af en toe uit putten.

Als je de twee sjaals niet naast elkaar legt, valt het eindresultaat nog wel mee. Ik zal hem ooit nog wel eens herbreien met andere wol. 

Het was trouwens niet veel werk: elke naald rechts breien in de ribbelsteek (garter stitch) en een i-cord-boordje. Gefikst in vijf afleveringen van The Musketeers.

Hoe je een i-cord-boordje breit, zie je hier. Fadinou neemt de steken van de sjaal op terwijl ze aan het breien is, ik neem de steken op voorhand op met een extra rondbreinaald. Dat werkt niet alleen sneller, het opnemen van de steken gebeurt ook regelmatiger.



Met dan aan Paula van Wolplein, Wool and the Gang en Fadinou voor het delen van hun kennis.

Reacties