Boekbespreking en rekenen met de regel van drie

Boekbespreking

Soms koop je eens een boek dat niet blijkt te zijn wat je ervan verwachtte. Dit overkwam mij met een boek van Ann Budd: The Knitter's Handy Book of Sweater Patterns.

Ik ben mij al een tijdje aan het verdiepen in het zelf maken van mijn eigen breipatronen. Sally Melville heeft me daarbij al geholpen. Op aanraden van Nimble Needles, een blog die ik erg waardeer, kocht ik het boek van Ann Budd. Maar wat een teleurstelling...

 
Laat ik toch eerst met de positieve punten beginnen.

  • spiraalbinding, dus gemakkelijk om het boek open te leggen
  • verschillende soorten sweaters komen aan bod:
    • drop-shoulder sweaters
    • modified drop-shoulder sweaters
    • set-in sleeve sweaters
    • saddle-shoulder sweaters
    • raglan sweaters
    • seamless yoke sweaters
  • vermelding in zowel inches als centimeter en zowel yards als meter.

Maar daarmee is al het positieve gezegd. 

Het boek is eigenlijk één aaneenschakeling van tabellen waarin staat hoeveel steken en naalden je moet breien voor welke stekenverhouding (gauge). En ik besef wel dat er veel mensen niet van rekenen houden, maar veel meer dan de regel van drie heb je hier niet voor nodig. Trouwens, als je een krak bent in het ontcijferen van haar tabellen, dan kan je zeker zelf deze berekeningen maken want het vraagt heel wat puzzelwerk om de tabellen te ontleden.

Om de copyrechten niet te schenden, heb ik de volgende foto's vervaagd. In het boek zijn ze natuurlijk wel scherp.

De foto's van de modellen zijn erg gedateerd en dan vraag ik me af hoe de pullovers zullen vallen als je ze breit en draagt. Je weet niet hoeveel bewegingsvrijheid (ease) Ann Budd bij haar berekeningen telde en dat vind ik toch wel belangrijk om weten want dat zorgt ervoor of de pullover voor jou goed zit of niet.


Kortom, voor mij was dit boek een miskoop.

Regel van drie

Voor de mensen die de regel van drie niet meer kennen, even een opfrissing. Ik leg het uit aan de hand van een voorbeeld met stekenverhouding 10 cm = 18 steken = 24 naalden. Regel van 3 = 3 stappen.

  1. stekenverhouding voor 10 cm
  2. stekenverhouding voor 1 cm, dus beide zijden van de vergelijking delen door 10
  3. stekenverhouding voor het gewenste aantal cm, dus beide zijden van de vergelijking vermenigvuldigen met het aantal gewenste cm


Stel nu dat je een model wil aanpassen volgens je eigen stekenverhouding. De opgegeven stekenverhouding is 10 cm = 18 steken = 24 naalden. Jouw stekenverhouding is 10 cm = 19 steken = 25 naalden.

  • reken eerst van aantal steken naar cm met de opgegeven stekenverhouding
    • stekenverhouding voor 18 steken
    • stekenverhouding voor 1 steek, dus beide zijden van de vergelijking delen door 18
    • stekenverhouding voor het gewenste aantal steken, dus beide zijden van de vergelijking vermenigvuldigen met het gewenste aantal steken
  • reken dan van cm naar aantal steken met je eigen stekenverhouding
    • stekenverhouding voor 10 cm
    • stekenverhouding voor 1 cm, dus beide zijden van de vergelijking delen door 10
    • stekenverhouding voor het hierboven berekende aantal cm, dus beide zijden van de vergelijking vermenigvuldigen met het hierboven berekende gewenste aantal cm
Hetzelfde kan je natuurlijk ook doen om het aantal naalden te berekenen.
 

Een model aanpassen volgens je eigen stekenverhouding (gauge) kan zelfs nog iets sneller. 

Voorbeeld: gegeven aantal steken = 50 en gauge is 10 cm = 18 st. We willen dit overzetten naar een gauge van 10 cm = 19 st, het gewenst aantal steken is niet gekend en moet berekend worden, dus x.



Met de bovenstaande regel van drie kan je alle bestaande breibeschrijvingen omrekenen voor je eigen wol en kan je ook je eigen breipatronen opstellen. Maar voor dat laatste kan je nog iets verder gaan, dan is het nuttig als je ook nog een eenvoudig stelsel van vergelijkingen kunt oplossen. Hoe je dat doet, vertel ik een andere keer.

Reacties