Brother breimachine: Knit it Now

Na workshops gevolgd te hebben bij Mathilde, na heel wat YouTube-filmpjes bekeken te hebben, en na het breien van heel wat probeersels, wilde ik me nog verder bekwamen in het breien op de Brother breimachine. 



Ik kwam de website van Knit it Now tegen en na wat aarzelen (want goedkoop is het niet) betaalde ik voor een premium jaarabonnement. Dit kostte me 199 dollar. Je kan op elk moment van het jaar starten met dit jaarabonnement en voor een premium abonnement krijg je een jaar lang toegang tot alles wat op de website staat:

  • Filmpjes waar vanalles en nog wat uitgelegd wordt:
    • heel veel filmpjes
    • verspreid over verschillende delen (classrooms, learning library, knit alongs, courses, ...) waardoor er heel veel overlappingen van dezelfde onderwerpen voorkomen en het geheel erg onoverzichtelijk wordt, want wat heb je nu wel al bestudeerd en wat nog niet?
    • vooral basisvaardigheden die ik al geleerd had omdat ik de (gratis!) YouTube-filmpjes bestudeerd heb die ik op deze blog vermeld heb
    • af en toe eens iets meer dan de basis, met bvb. een speciale steek of een manier om een knoopsgat te breien, maar veel is dit niet
  • Patterns: 
    • je kiest een patroon uit hun bibliotheek, je beslist welke halsuitsnijding, schouderlijn, mouwinzet, enz. je wenst, je geeft je maten op en je bepaalt de gauge van je wol. Daarna zou je normaal gezien een automatisch berekende breibeschrijving moeten krijgen van dit model. Ik zeg 'normaal gezien' want de twee patronen die ik wilde laten berekenen (een A-lijn met schouders op vorm en ingezette mouw; een licht oversized model met ronde hals en raglanmouw) konden voor mij blijkbaar niet berekend worden. Vreemd!!! Ik heb nochtans geen extreem grote maat (42/44), Amerikanen zijn toch wel wat meer gewend.
  • Shared successes:
    • iedereen die wil kan zijn breiwerk fotograferen en aan anderen laten zien
    • je kan zelfs toetreden tot de Knit-Club
  • Free manuals: 
    • diezelfde manuals kan je overal gratis op het internet vinden, hiervoor hoef je echt geen duur premiumabonnement op Knit it Now te nemen! 
  • Shop:
    • met nog eens extra te betalen e-books
    • garen, maar niet interessant voor Europeanen vanwege de te grote ecologische voetafdruk die het verzenden van de wol uit de US teweeg brengt
    • breimachines van het merk Taixema, niet interessant voor mij

Je hebt het waarschijnlijk al door, ik had dit premiumabonnement beter niet genomen. Ik leer heel weinig nieuwe dingen bij en de berekeningen voor de patronen werken niet zoals ze zouden moeten werken. Ik zal Knit it Now dus echt niet aanraden want de verhouding prijs-kwaliteit is voor mij niet OK.

En nog iets waar ik mij aan stoor... Sue, the voice and the hands behind the Knit it Now-video's,  gaat ervan uit dat iedereen het haat om zelf te rekenen en zegt dan ook regelmatig: niet bang zijn, je zal niet zelf moeten rekenen... Ik ken echter heel wat brei(st)ers die hier goed in zijn en het heel wat beter doen dan jouw automatische patroonberekeningsprogramma, dus onderschat die grote groep mensen niet, mevrouw Sue!

Voor wie kan Knit it Now wel goed zijn:

  • voor beginnende machinebrei(st)ers die nog alles moeten leren
  • voor mensen die niet zelf op zoek willen gaan naar verschillende YouTube-filmpjes om iets te leren; maar dan moet je wel de website van Knit it Now gaan uitpluizen en door de vele overlappingen vindt een kat zijn jongen soms niet terug
  • voor mensen die geld teveel hebben
  • voor mensen die mijn vorige artikels (gratis!) over breien op de Brother breimachine nog niet gelezen hebben 😊

Reacties