Ann Budd: Sock knitting, master class

In een vorig artikel was ik nogal meedogenloos voor een boek van Anne Budd en dat terwijl zij toch wel een breister met naam en faam is. Om het goed te maken wil ik een ander boek van haar bespreken en dit keer ben ik positief over het boek: Sock Knitting Master Class, inventive techniques + patterns from top designers. 

 

Mijn eerste sok had mijn enthousiasme aangewakkerd en ik wilde mij verder verdiepen in het breien van sokken. Online staan honderden patronen, maar ik vind het toch nog altijd leuk om een boek in mijn handen te houden. Maar ook daar is de keuze enorm. Tenslotte viel de keuze op het boek van Anne Budd en dat om verschillende redenen:

  • er worden verschillende manieren van breien uitgelegd, zowel breien van top naar teen als van teen naar top
  • bij elke manier zie je verschillende mogelijkheden om op te zetten of af te kanten
  • er worden verschillende hielen besproken:
    • round heel
    • band heel
    • Dutch heel
    • peasant heel
    • short row heel
  • er worden verschillende tenen besproken 
    • wedge toe
    • three-point toe
    • four-point toe
    • horizontal band toe
    • Cat's Moccasin toe
    • short-row toe
  • ook het esthetische komt aan bod: 
    • designing with cables
    • designing with stranded colorwork
    • designing with lace
    •  designing with slip stitches
    • designing with twisted traveling stitches
    • designing with entrelac
    • designing with shadow knitting

De sok wordt hier dus van alle kanten belicht en het is door die volledigheid dat ik voor dit boek koos. Naast deze technische uitleg krijg je ook nog eens de breibeschrijving van 17 paar sokken, gemaakt door verschillende designers, met steeds verschillende technieken, het ene paar al mooier dan het andere. 

Eén minpuntje: er staan geen tabellen in met het aantal steken voor verschillende maten en voor verschillende stekenverhoudingen (gauge). Ze legt heel summier uit hoe je je voet kan opmeten, maar daar moet je het dan wel mee doen. Waar haar vorige boek te veel tabellen bevatte, vind je er hier helemaal geen en dat is toch wel een gemiste kans.

Tot slot laat ik nog eens Ann Budd aan het woord over haar eigen boek:



Reacties