Mijn eerste handgebreide sok

Ik brei al vele jaren maar heb nog nooit een sok gebreid. Misschien omdat ik denk dat ik die niet zal dragen want de kousen die ik draag, zijn altijd extra dun zodat mijn schoenen niet gaan knellen. Maar na het bekijken van de vele filmpjes om sokken te leren breien op de breimachine, wilde ik het ook eens met de hand proberen.

Voor mijn eerste sok gebruikte ik het gratis patroon met bijbehorend Youtubefilmpje van Nimble Needles, Fabel-wol van Drops in de kleuren robijnrood (uni color 113) en paars (uni color 104) en de gebogen sokkennaalden CraSyTrio Short nr. 3 van Addi.


Het patroon van Nimble Needles

Over dit patroon ben ik heel enthousiast. Het is duidelijk beschreven en het bijbehorende filmpje is een grote toegevoegde waarde. 

Je breit de sok direct op je eigen maat, hoewel ik moet toegeven dat die eerste sok voor mij toch nog iets te groot is, maar aangezien ik tot nu toe geen sokken droeg, was het voor mij moeilijk om te beslissen hoe lang en hoe strak de sok moest zitten. Bij het passen hield ik ook helemaal geen rekening met de stretch, tja, dat zijn beginnersfouten zeker?

Norman toont ook hoe je strepen in het rond moet breien zonder dat je een 'trapje' hebt bij de kleurovergangen.

De hiel is met een speciale steek versterkt gebreid, wat voor sokken zeker goed is want daar zit de meeste wrijving en bijgevolg de grootste slijtage. Het maakt de sok zeker duurzamer.

En dit alles is ook nog eens gratis, wat wil je nog meer! Ik trakteerde Norman op een kopje thee als dank voor zijn hulp.

De wol van Drops

De sokkenwol Fabel van Drops bestaat uit 75% wol en 25% polyamide. Ideaal voor het breien van sokken want die 25% polyamide zorgt ervoor dat de sok sterker is. Als je de sok in 100% wol zou breien, zou hij snel gaatjes gaan vertonen door slijtage en dat is dan jammer van het werk. 

En aan twee kluwens van 50 gram heb je genoeg, dus een paar sokken in deze wol kost je nog geen 5 euro, je daguren natuurlijk niet meegerekend.

De gebogen sokkennaalden CraSy Trio Short van Addi

Volgens sommigen is het gemakkelijk om sokken te breien met deze naalden. Het is aanvankelijk wat zoeken hoe je deze naalden moet houden, maar je bent er snel mee weg. Maar of die nu zoveel beter zijn dan gewone rondbreinaalden, zou ik niet direct beweren. 

Ik vind het bvb. vervelend dat ze aan de ene kant een scherpere en aan de andere kant een stompere punt hebben. Ik brei het liefst met de scherpere punt maar bij het wisselen van de naalden had ik meerdere keren de naald in de verkeerde richting vast. Voor mij zijn die twee mogelijkheden dus eerder een minpunt dan een pluspunt.

Ook prikken de naalden soms in je handen als je ze niet exact op de juiste afstand vasthoudt. 

Bovendien zijn ze nogal prijzig, ik betaalde 18,55 euro voor één set. 

Ik vind deze naalden niet direct een must om sokken te breien, maar bekijk misschien eens de review van Roxanne Richardson om te zien of het iets voor jou is.

Conclusie

Zal ik nog sokken breien? Zeker! Maar eerst wil ik er nog één breien zodat ik zeker ben van de perfecte maat. Daarna kan ik gaan variëren en een voorraad bontgekleurde sokken aanleggen. En wie weet waag ik me ook wel eens aan het breien van een langere kous.

Met dank aan Norman van Nimble Needles en Roxanne Richardson voor het delen van hun kennis.

Reacties