Lofrede voor Alicja

Er lopen op de wereld veel uitstekende brei(st)ers rond. Alicja uit Polen is zo iemand.

Op één van mijn internetsnuffeltochten kwam ik toevallig op de website e-dziewiarka.pl terecht en vond er een foto van een prachtige pullover. Ik wilde dus op zoek gaan naar de breibeschrijving. Het kostte me wel wat internetspeurwerk maar tenslotte vond ik toch de dame achter dit breiwerk en haar Ravelry-pagina: Migdal's projects.

Wat een schat aan mooi breiwerk heb ik daar gevonden. Ik hou erg van de stijl van deze dame alsook van haar kleurenpallet, ik zou direct mijn kast willen vullen met de helft van haar pullovers. Maar helaas... geen breibeschrijvingen. Alicja ontwerpt haar modellen zelf en noteert slechts beperkt wat ze deed. En dat ook nog eens in het Pools, een taal die ik helemaal niet ken.

Maar gelukkig bestaat er Google Translate (wat zouden we doen zonder de hulp van internet?) en ik liet dus de tekst van één van haar pullovers vertalen:

Sweterek robiony od dołu w częściach i zszywany wydziergałam z połączenia nitek – prawie zawsze ;) – Eiffel (8349 – Lana Gatto) oraz moherami: Kid Silk (06, 34 i 37 – Drops) i Silk Mohair (7267 – Lana Gatto) na drutach nr 5 i 4,5 oraz szydełkami 3 i 2,5. We fragmentach przerabiane są pojedyncze nitki włóczki Eiffel (przy przejściach kolorystycznych), w innych sam moher. Oba babie lata fajnie się nosi ;)
Kombinacja własna

Google-vertaling:
Gebreide trui in delen van de onderkant gemaakt en genaaid van de combinatie van draden - bijna altijd ;) - Eiffel (8349 - Lana Gatto) en mohair: Kid Silk (06, 34 en 37 - Drops) en Silk Mohair (7267 - Lana Gatto ) op breinaalden 5 en 4.5 en de haakjes 3 en 2.5. Enkele strengen Eiffel worden in de secties gebreid (kleurovergangen), in andere alleen mohair. Beide Indiase jaren zijn leuk om te dragen ;) Eigen combinatie

Ik begreep het dus al een beetje, alleen die 'beide Indiase jaren' blijven voor mij een mysterie en daar zal Google Translate wel voor iets tussen zitten. Maar aangezien Alicja vermeldt welke wol ze gebruikt, met welke dikte van naalden ze breit en ook mooie en duidelijke foto's bijvoegt, kon ik met deze gegevens een breibeschrijving maken op mijn eigen maat.



Mijn pullover is niet helemaal identiek aan die van haar (ik liet bvb. de naalden die enkel met mohair gebreid zijn achterwege omdat ik twijfelde aan de sterkte hiervan) maar ik ben heel blij met het resultaat. Ik voel nu al dat dit een pullover is die veel gedragen zal worden!


Alle lof gaat dus uit naar Alicja, de creatieve breister uit Polen!  Zou ze beseffen dat ze een grote aanbidster heeft in Vlaanderen?
Wie weet zal ze ooit eens haar breibeschrijvingen online verkopen, dat zou vele breisters, inclusief mezelf, blij maken.

Ter info: ik kocht de wol online bij Wolly Wonka en betaalde in totaal 55,80 euro.

  • Lano Gatto - Eiffel, kleur 8349 (5 kl)
  • Lano Gatto - Silk Mohair, kleur 7267 (2 kl)
  • Drops - Kid Silk, kleur 06 (2 kl), kleur 37 (2 kl) en kleur 34 (1 kl)

Reacties