Breitip: de ideale sjaalrand

Ik heb een sjaal gebreid met een hele mooie rand. Normaal brei ik gewoon de eerste en de laatste steek hoe die zich voordoet, dus rechts of averechts volgens het patroon, maar nu gebruikte ik een tip die ik van een onbekende breister kreeg en dit gaf een zeer mooi resultaat.


Zo ga je tewerk:

  • eerste steek van elke toer: rechts breien in de achterste lus, dus verdraaid rechts breien; in het Engels: knit 1 trough back loop (k1tbl)
  • laatste steek van elke toer: met de draad naar voor averechts afhalen, eveneens in de achterste lus dus verdraaid averechts afhalen; in het Engels: slip 1 purlwise with yarn in front trough back loop (sl1 pw wyif tbl)
  • de overige steken breien zoals ze zich voordoen

Dat is alles, heel eenvoudig dus. Als je dit in elke toer doet, dan bekom je deze mooie rand.



Voor deze sjaal gebruikte ik 3 kluwens van 100 gram Azteca van Katia kleur 7883. 

Ik moet eerlijk zijn, ik vond de kleur tegenvallen, vooral de felgele en witte delen vond ik lelijk en daarom heb ik die ervantussen gehaald. Eigenlijk jammer, want op de bol zagen de kleuren er goed uit maar eens gebreid was het helemaal niet wat ik ervan verwacht had. Dus wie deze wol wil gebruiken: kies niet volgens wat je ziet op de bol, maar ga kijken naar een gebreid deel.

Ik breide met naald nr 5 1/2, zette 50 steken op en breide in ribbelsteek 1 rechts, 1 averechts. Ik heb gewoon gebreid tot de drie kluwens opgebreid waren. De sjaal is 20 cm breed en 190 cm lang.

Reacties