Ravelry

Iedereen die breit, zou lid moeten zijn van Ravelry, de wereldwijde online brei-community. Maar toch kom ik nog regelmatig mensen tegen die Ravelry niet kennen of niet weten wat men daar allemaal kan doen. Zelf vind ik deze site superhandig, daarom wil ik hier wat extra uitleg geven. Misschien maak ik je wel warm om ook lid te worden...

Ben je een oude rot in het Ravelry-vak, sla dan deze blogpost over 😀.

Een account

Om te beginnen moet je een account hebben. Die kan je gemakkelijk en gratis (!) aanmaken. Je kan dit doen met je echte naam, maar veel mensen kiezen voor een speciale 'breinaam'. Ik ga dus door het breileven met de dubbele naam: silke-lana (de ampersand kon bij Ravelry niet in de naam voorkomen).

Klik op de knop SIGN UP en doorloop de nodige stappen, het wijst zichzelf uit.

Je eigen notities

Ik gebruik Ravelry om mijn eigen breigegevens bij te houden. Dit kan via de knop MY NOTEBOOK rechtsboven. Zo staat alles samen op één plaats en ligt mijn huis niet vol breiboekjes en -blaadjes, wat vroeger wel het geval was.


Wanneer ik iets brei, dan maak ik een nieuw project aan (PROJECTS). Ik vul de gegevens zo volledig mogelijk in omdat ik, als ik later wilt terugkijken naar wat ik deed, welke wol ik gebruikte en hoeveel, wat de wol gekost heeft, met welke dikte van naald ik breide, hoe lang ik aan dit project werkte enz., dit steeds opnieuw kan terugvinden. Zie het als een soort van logboek over mijn brei-activiteiten maar dan digitaal, het neemt geen extra plaats in in je huis of kasten en je vindt alles gemakkelijk terug.

Heb je concrete plannen om te breien, maar ben je er nog niet aan toe, dan kan je ze in de wachtrij zetten (QUEUE). 

Ook, de rubriek STASH is zeer nuttig. Het vraagt in het begin wat zelfdiscipline om, telkens als je wol koopt, in te voeren wat je hebt en hoeveel je hebt, en om een fotootje te nemen om te weten hoe het eruit ziet, maar als je later iets wil breien, hoef je niet steeds je kasten te openen om te gaan zoeken van welke wol je voldoende hebt om een volgend project te starten, je vindt alles terug in de rubriek STASH.

HANDSPUN en TOOLS zijn rubrieken die ik zelf niet gebruik, maar FAVORITES staat dan weer vol met mooie modellen die ik op Ravelry tegen kwam en die ik een 'hartje' toekende.

In de LIBRARY staan dan weer de modellen waarvan ik de breibeschrijving kocht.

De zoekfunctie

Naast het bijhouden van je eigen gegevens, kan je Ravelry ook gebruiken om breibeschrijvingen te zoeken. 

Linksboven heb je de knop PATTERNS. Ik kies daarna altijd de knop ADVANCED SEARCH want Ravelry is ondertussen zo uitgebreid dat je heel lang kan zoeken naar wat je wil als je te algemeen zoekt. Door de filters in de linker kolom in te vullen, zoek je heel wat gerichter en vind je sneller wat je wil.

Eens je een model gevonden hebt, kan je het opslaan in je favorieten (SAVE IN FAVORITES) of je kan het meteen in de wachtrij plaatsen (ADD TO QUEUE) waar je zelfs al de gewenste wol uit je STASH eraan kan koppelen (USE STASH YARN) als je al weet met welke wol je dit model zult breien. Wil je meteen beginnen breien, maak dan een project aan (CAST ON PROJECT).



Voor een klein bedrag kan je de beschrijving kopen. Die krijg je direct in je mailbox zodat je zelfs midden in de nacht, als je plots onweerstaanbare breikriebels krijgt, direct aan de slag kan gaan.

Andere brei(st)ers zetten ook foto's van hun resultaten online en dat vind ik een groot pluspunt. Dan zie je eens variaties met andere kleuren, met andere wol, alsook met andere 'modellen' want niet iedereen heeft een maatje 34 en soms kan een trui je dikker doen lijken, soms slankt het model af en dat is allemaal te zien als je de projecten van anderen bekijkt. Zoek een persoon met ongeveer dezelfde lichaamsbouw als jezelf en je ziet meteen of het model je zal flatteren of niet.
En je hebt meteen ook een inkijk in heel wat badkamers van over heel de wereld, ideaal als je verbouwingsplannen hebt en inspiratie wil opdoen 😃.
Om de foto's van anderen te zien, klik je rechts in ABOUT THIS PATTERN op XX PROJECTS.

Er is nog heel wat meer mogelijk op Ravelry (zoeken naar wol, lid worden van een groep, ...). Maar begin met het eenvoudigste en ga dan uitbreiden als je dit nodig hebt.
En wie weet, misschien ontmoeten we elkaar (virtueel) op Ravelry. Succes!

Reacties